איי…..התכווצויות שרירים

סיבות נפוצות שגורמות להתכווצות שרירים

בחודשים האחרונים ה"וירוס ההוא" גורם לרובינו לצאת ולהתאמן, שזה אחלה, אבל זה ללא בקרה, בלי "עין של מאמן", ולא פעם אני שומע אנשים שמתלוננים אחרי אימון, אייי…התכווץ לי השריר.

התכווצויות שרירים נפוצות והרבה אנשים חווים את זה מידי פעם. למרות שקשה להצביע על הסיבה המדויקת שגורמת לזה, לעיתים קרובות זה תוצאה של אימוני יתר, התייבשות, עייפות, או הישארות בתנוחה מסוימת למשך זמן ממושך. כדי להשיג הקלה מההתכווצויות, בצעו מתיחות קלות, עשו מסאז' באותו המקום, ושימו 'שקית קירור' על המקום, אך לא יותר מ 10 דקות ! כל שעה 10 דקות.

כולם חווים התכווצויות שרירים, בין אם אתם רזים ובכושר גופני ובין אם אתם 'בטטות כורסה' שמבלים הרבה זמן מול הטלוויזיה. בד"כ זה בא והולך וההתכווצויות נעלמות מעצמן. בכל מקרה אם ההתכווצויות קורות בתדירות גבוה יותר, יתכן ( ורק יתכן ….) שזה נגרם כתוצאה של אחת מהסיבות האלה.

  1.  אימוני יתר

אם עשיתם אימון כוח חזק או ארוך או אימון אירובי ארוך, ואתם לא מתורגלים בזה, אתם מזמינים התכווצויות שרירים. אם לא עשיתם חימום לפני האימון, השרירים שלכם יכולים להתכווץ. סיבה נוספת זה מחסור בנתרן. נתרן מאבדים כשמזיעים הרבה, ואז מופר איזון המלחים בגוף והשרירים מתכווצים ( זאת הסיבה שיש מי שלוקח כדורי מלח מיוחדים בריצות מרתון ). אימוני יתר גורמים גם לעומס יתר על שרירי השלד, מה שמוביל להתכווצויות ולעייפות.
כדי להפחית התכווצויות כתוצאה מאימון, יש לעשות מתיחות קלות, להתאים עומסים ולשקול לשנות את רמת האינטנסיביות של האימון.

    2. התייבשות

אם שותים…לא מתייבשים. נקודה. סימן קריאה. התייבשות זה אחת מהסיבות הנפוצות להתכווצויות שרירים, במיוחד התכווצויות חמות שמתרחשות ברגליים ( בעיקר בגידים בכפות הרגליים ), בזרועות או בבטן. אם אתם מעל גיל 50, השרירים שלכם מגיבים חזק לאיבוד נוזלים. באופן אידיאלי מומלץ לשתות לפחות 8 כוסות מים ביום כדי להימנע מהתייבשות ( ראו בלוג שלו בעניין חשיבות המים ).

       3. תנוחה ממושכת לאורך זמן

יתכן שתחוו התכווצויות שרירים אם ישבתם על כיסא לאורך זמן ממושך או 'נתקעתם' על תנוחת יוגה מסוימת לאורך זמן, או בטן סטטי וכדומה. תנוחה לאורך זמן מותחת את השרירים ומפחיתה את זרימת הדם לשרירים, מה שמוביל להתכווצויות. כדי להשיג רגיעה והקלה מהתכווצויות, תבצעו מתיחות קלות ועסו את האזור הבעייתי. אם ההתכווצות קרתה באותו מקום שביצעתם תנוחת יוגה מאוד ממושכת, תמנעו מלעשות את אותה התנוחה לאורך זמן או שתמנעו ממנה בכלל .

        4.  חוסר בפעילות גופנית

אם תמיד מצאתם תירוצים להימנע מפעילות גופנית, עכשיו יכול להיות הזמן שתשנו את הגישה שלכם לגבי כושר. אם אתם לא מתמתחים ומתעמלים באופן קבוע, יכול להיות שתחוו עייפות בשרירים, מה שגורם חריגות במנגנונים ששולטים אל מבנה השרירים, מה שגורם להתכווצויות. כדי להימנע מהתכווצויות, תתעמלו לפחות 30 דק' ביום, ב ה ד ר ג ה ( !!! ) ואל תשכחו להתחיל ולסיים את האימון עם חימום .

      5. נטילת תרופות מסוימות

ישנם תרופות שתופעות הלוואי שלהם הם התכווצות שרירים. כמו תרופות לאסטמה, או לכולסטרול. אם ההתכווצויות כואבות מאוד ובאות באופן תכוף, התייעצו עם הרופא שלכם כדי לראות אם יש תרופה אלטרנטיבית.

      6. הריון

השינויים בהורמונים שמתרחשים במהלך ההיריון יכולים לגרום גם להתכווצויות שרירים, והם נפוצים בשליש השני והשלישי להריון , ומתרחשים באופן תכוף מתחת לברכיים ובאזורי כף הרגל ולרוב בשעות הלילה. כדי להשיג הקלה מידית, שימו שקית קרח באזור, אך לא יותר מכמה דקות.

אלו הם רק חלק מהסיבות להתכווצויות שרירים. גורמי סיכון נוספים כוללים גיל, משקל, התמכרות לאלכוהול, היפותירואידיזם, ווסת ועוד. אם זה הפך לתופעה כרונית כדאי לבקר אצל רופא כדי לשלול או לאבחן מצבים כמו טרשת נפוצה, מחלה בעורקים ההיקפיים או דלקת פרקים.

כל ספורט שתעשו בתקופה הזאת, תעשו חכם. בדרך של TOTAL-E אימון כושר חכם.