קרח בחורף ???

הקרח הינו אמצעי טיפול פופולרי ויעיל למגוון רב של פציעות ומהווה את הבחירה הראשונה לטיפול בפציעות ספורט אקוטיות. השימוש בו נפוץ ומקובל אך לא לכל אחד ברור מה בדיוק הוא עושה ואיך כדאי להשתמש בו. אז בואו נדבר על זה ? אבל לא בקרירות. בחום.

הטיפול בקרח הינו אמצעי יעיל, זמין ולא יקר לטיפול במגוון רב של פציעות אקוטיות כגון – נקעים בקרסול, פגיעות ברצועה בברך, קרעים ומתיחות בשריר ובכל מקרה בו מעורבת נפיחות.

השפעות הקירור:

הטיפול בקרח מטרתו הורדת טמפרטורה ברקמות הפגועות, הצרת כלי דם וע"י כך הפחתת דימום ונפיחות. כמו כן, הקרח מוביל להאטת ההולכה העצבית במקום הקירור ולכן מאלחש כאב.

אפשרויות לאמצעי קירור:

  • כרית קור – כרית קירור מוכנה שניתן לקנות בבתי מרקחת ורשתות פארם.
  • קרח מרוסק בתוך גרב גדולה \ מגבת – כך ניתן להכין מעין כרית קירור בבית, מתאים כדי לעטוף מפרקים כמו ברך, מרפק וקרסול.
  • מסאז' קרח – ניתן לבצע עיסוי באמצעות קוביות קרח לאזורים קטנים, או לחילופין להקפיא כוס חד פעמית עם מים (ליצור כוס קרח) ואפילו להשתמש באריזות קפואות שיש במקפיא,  ולעסות אזורים גדולים יותר.

זמני הטיפול:

  • כאשר מדובר בכרית קור או קרח מרוסק – מניחים על המקום לפרק זמן של עד 15 דקות, חוזרים על הטיפול בהפרשים של שעתיים בין קירור לקירור.
  • כאשר מדובר במסאז' קרח – מעסים למשך 6-8 דקות, גם במקרה זה בהפרשים של שעתיים.

תחושת המטופל בעת הטיפול בקרח:

  • בדקות הראשונות לטיפול מורגשת לרוב תחושה של צריבה ואי נוחות, תופעה זו נורמלית ותקינה כל עוד לא מדובר בתחושת כאב חזקה. במקרה של כאב חזק – מומלץ ביותר להוריד את אמצעי הקירור מיד.
  • לאחר כ-5 דקות מתחילת הטיפול צפויה להיעלם תחושת האי נוחות ובמקומה תורגש התחושה המתגמלת של הקרח – אלחוש הכאב המלווה בתחושה נעימה של הרגעת האזור. יש לציין שלכל אורך הטיפול בקרח הקור המורגש צריך להיות משמעותי.
  • לאחר הטיפול נרצה לראות אדמומיות המפוזרת באופן שווה על העור עליו הונח הקרח.

אמצעי זהירות שיש לנקוט:

השימוש בקרח יכול לגרום לנזק לעור עד כדי כווית קור בדרגה גבוהה, על כן יש להקפיד על –

  1. הפרדה בין הקרח לעור ע"י בד דק לח (רצוי מכותנה)
  2. לא להשאיר קרח על העור יותר מ-15 דקות.
  3. לא להשאיר קרח על העור במידה והוא גורם לתחושת כאב חזקה.

 בנוסף לדרכי השימוש המוצעות מעלה, במקרים של נפיחות כרונית ניתן להשתמש בשילוב של חימום וקירור לסירוגין על אזור הפציעה. הפרוטוקול המוצע הינו מעבר בין אמבט חם לאמבט קר למשך 2 דקות לכל אמבט, 4-5 סבבים, כאשר מתחילים בחום ומסיימים בקור.

מה שלא תעשו,  תעשו את זה בדרך של TOTAL-E, אימון כושר חכם .