ריצה – אל תיקחו ללב 💕

כהרגלנו בשבועות האחרונים…ריצה, והפעם הקשר ללב.

כל עוד חדרי הכושר והסטודיואים סגורים רובינו מוצאים את עצמנו רצים. הרבה, מעט, מהר, לאט, בינוני, משולב עם הליכה ( =הליצה, ראו בלוג קודם ). הכול טוב, העיקר שנמצאים בתנועה.

מחקרים מראים שריצה מפחיתה את הסיכון למות ממחלת לב או שבץ ב-45%, וריצה במשך מספר שנים, מסמנים שש שנים ברציפות, מפחיתה את הסיכון ב-50%.

מה הפעולה הבסיסית שתומכת בזה ? ריצה למרחקים עוזרת לשאוף יותר חמצן ולחזק את החדר השמאלי בלב, ועל ידי כך השימוש בו הופך להיות יעיל יותר. אבל, וזה אבל גדול ואזהרה, אין לרוץ מרתון ללא הכנה מוקדמת, הכוללת אימון מיוחדים כולל כוח וגמישות !

כן מומלץ לרוץ או לעשות ג'וגינג למשך לפחות 20-45 דקות, וזאת 3 פעמים בשבוע. ואם לא בא לרוץ, זה בסדר גם הליכה מהירה. העיקר להיות בתנועה.

ננסה לענות בקצרה על הנקודות הבאות, ולהבין האם הם באמת נכונות והאם זה אכן משפיע על כל אחד.

  • האם הריצה טובה ללב ? כן, מאד. מחקרים מראים שמי שרץ מקטין את הסיכוי למוות ב 30%, ואת הקטנת הסיכון למחלות לב או שבץ לב ב 45% !
  • האם הריצה מורידה את הסיכון למוות ? כן. בוודאי. גם מי שרץ פעם או פעמיים בשבוע מפחית את הסיכוי, ומי שרץ בקביעות כמה שנים מפחית את הסיכון למות בגלל מחלת לב או שבץ  50%.
  • הריצה למרחק משפיעה לטובה על החדר השמאלי בלב ?  כן. נקודה. בדיקות אקו לב של רצים של רצים למרחקים ארוכים הראו דופק נמוך במנוחה וצריכת חמצן גבוה, כלומר…בזמן פעילות הם יכולים לקלוט כמות גבוה יותר של חמצן ! בנוסף החדר השמאלי בלב גדול ומעובה יותר, ובכלל פעילות הלב יעילה יותר.
  • ריצת מרתון ללא הכשרה מוקדמת, מזיקה ללב ? כנראה שכן. ריצה אכן טובה מאד ללב, אבל….לא עושים מרתון ללא הכנה מקדימה, זה עלול להזיק ללב !!! הממצא הזה נצפה בבדיקות MRI שערכו חוקרים על רצי מרתון שהיו ללא הכנה \ כושר מספיק. אולם, בניגוד למי שלא רץ בכלל, במקרים כאלו לרוב הנזק הוא הפיך.
  • כדאי לרוץ ולהתאמן בהרמת משקולות  – מאמן מקצוען לריצות ארוכות יוסיף לתוכנית האימונים גם אימוני כוח. מחקר שפורסם בכתב העת הבריטי לרפואת ספורט הציג נתונים שהגוף שיפר את יכולתו לקלוט חמצן בפעילות אירובית אצל מתאמנים שהיו אחרי אימון כוח מעגלי.

לסיכום, ריצה על כל צורותיה בריאה, אימוני ריצה עם תרגילי כוח עוד יותר בריאים ויעילים.

מה שלא תבחרו לעשות, עשו זאת בדרך של TOTAL-E  אימון כושר אישי חכם.